Samtalsstöd

Du som har en sjukvårds- eller Bo kvar-försäkring hos Länsförsäkringar kan via samtalsstöd och chefsstöd få rådgivning kring frågor som tynger eller oroar dig på arbetet eller privat.

Personligt samtalsstöd

Här kan du få ekonomisk vägledning vid exempelvis en skilsmässa, föräldraledighet eller val av uppsägning. Du kan få stöd i att hantera situationer på arbetet, att utveckla mer hälsosamma vanor, övervinna negativa tankar och känslor, samt råd om hur du bäst vårdar dina relationer och kommunikationen med din familj. Många gånger är det bra att prata med någon när problemen är små, för att förhindra att de utvecklas till kriser. Du har möjlighet att få stöd av en:

  • Psykolog - för stöttning när du har det mentalt jobbigt
  • Jurist - för exempelvis familjerättsliga frågor
  • Ekonom - vid trångmål såväl som vardagsbeslut
  • HR-specialist - som bollplank vad gäller arbetsrätt
  • Arbetsterapeut - för hjälp vid rehabilitering
  • Ergonom - för att få råd kring arbetsställning och arbetssituationen.
  • Hälsocoach - för att få hjälp med hälsosammare vanor
  • Socionom - För att få rådgivning och vägledning till samhällsstöd

Exempel på när du kan ta hjälp av personligt samtalsstöd:

  • För att hantera nedstämdhet och oro
  • När du vill etablera mer hälsosamma vanor
  • När du står inför viktiga privatekonomiska beslut
  • När föräldraskapet är tufft

Chefsstöd

Att vara chef innebär många gånger ett ensamt arbete och det ställer stora krav på dig, både som ledare och individ. Därför erbjuder vi dig som chef samtalsbaserad professionell rådgivning av legitimerad psykolog eller HR-konsult. Stödet är särskilt användbart exempelvis vid förändringar med stor påverkan på medarbetare eller vid konflikthantering.

Så funkar det

Tjänsten är öppen vardagar 8.00-17.00 på telefonnummer 0771 - 666 115. Som knappval väljer du samtalsstöd. Samtalet tas emot och hanteras av vår samarbetspartner Ahum. Ahums kundtjänst kommer att ställa några frågor för att förstå vad du önskar hjälp med för att boka in dig hos rätt profession. Samtalsstödet sker via videosamtal, men om du istället vill ta det via röstsamtal går det att ordna.

Om du hellre vill bli uppringd för att boka en tid kan du välja en tid i bokningskalendern. Om bokningen via telefon skulle vara stängd för dagen kan du använda bokningskalendern för att välja tid och bli uppringd nästa vardag.

OM TJÄNSTEN

Vår samarbetspartner Ahum levererar och ansvarar för tjänsten personligt samtalsstöd. Alla du talar med har tystnadsplikt och följer allmänna sekretessregler vilket innebär att inga uppgifter om dig och ditt ärende lämnas vidare till försäkringsbolag eller annan tredje part. För mer information läs under Personuppgifter.

Så fungerar samtalsstödet som ingår i din försäkring

Oavsett om du har små eller stora problem kan du få hjälp genom Samtalsstödet. Läs om hur våra experter ger dig personligt stöd.

Lär dig mer om Samtalsstödet här

För dig med sjukvårdsförsäkring eller Bo kvar-försäkring

Med en sjukvårdsförsäkring eller Bo kvar-försäkring kan du få samtalsstöd på telefon med en jurist, ekonom, socionom, arbetsterapeut, ergonom, HR-konsult, hälsocoach eller psykolog. För dig som har medarbetaransvar finns även chefsstöd. Om du har sjukvårdsförsäkring kan du få tid för behandling hos läkare, psykolog, naprapat eller kiropraktor.

VÅRDNUMMER
0771 - 666 115

Vardagar 08.00 - 17.00 Rådgivning, vårdförmedling och samtalsstöd

Får du våra nyhetsbrev?

Fyll i din e-postadress för att få vårt nyhetsbrev.

Läs mer om vår hantering av personuppgifter personuppgifter

Tyck till

Skulle du rekommendera den här sidan till en vän eller kollega?

Tack för att du hjälper oss förbättra vår webbplats!

Hälsoportalen

Den här webbplatsen är en portal för dig som har eller funderar på att skaffa Länsförsäkringars sjukvårdsförsäkring eller Bo kvar-försäkring. Här kan du bland annat få reda på mer om försäkringen, få svar på vanliga frågor, eller ta del av digitala hälsoprogram.