Samtalsstöd
Du som har en sjukvårds- eller Bo kvar-försäkring hos Länsförsäkringar kan via samtalsstöd och chefsstöd få rådgivning kring frågor som tynger eller oroar dig på arbetet eller privat.
Personligt samtalsstöd
Här kan du få ekonomisk vägledning vid exempelvis en skilsmässa, föräldraledighet eller val av uppsägning. Du kan få stöd i att hantera situationer på arbetet, att utveckla mer hälsosamma vanor, övervinna negativa tankar och känslor, samt råd om hur du bäst vårdar dina relationer och kommunikationen med din familj. Många gånger är det bra att prata med någon när problemen är små, för att förhindra att de utvecklas till kriser. Du har möjlighet att få stöd av en:
- Psykolog - för stöttning när du har det mentalt jobbigt
- Jurist - för exempelvis familjerättsliga frågor
- Ekonom - vid trångmål såväl som vardagsbeslut
- HR-specialist - som bollplank vad gäller arbetsrätt
- Arbetsterapeut - för hjälp vid rehabilitering
- Ergonom - för att få råd kring arbetsställning och arbetssituationen.
- Hälsocoach - för att få hjälp med hälsosammare vanor
- Socionom - För att få rådgivning och vägledning till samhällsstöd
Exempel på när du kan ta hjälp av personligt samtalsstöd:
- För att hantera nedstämdhet och oro
- När du vill etablera mer hälsosamma vanor
- När du står inför viktiga privatekonomiska beslut
- När föräldraskapet är tufft
Chefsstöd
Att vara chef innebär många gånger ett ensamt arbete och det ställer stora krav på dig, både som ledare och individ. Därför erbjuder vi dig som chef samtalsbaserad professionell rådgivning av legitimerad psykolog eller HR-konsult. Stödet är särskilt användbart exempelvis vid förändringar med stor påverkan på medarbetare eller vid konflikthantering.
Så funkar det
Tjänsten är öppen vardagar 8.00-17.00 på telefonnummer 0771 - 666 115. Som knappval väljer du samtalsstöd. Samtalet tas emot och hanteras av vår samarbetspartner Ahum. Ahums kundtjänst kommer att ställa några frågor för att förstå vad du önskar hjälp med för att boka in dig hos rätt profession. Samtalsstödet sker via videosamtal, men om du istället vill ta det via röstsamtal går det att ordna.
Om du hellre vill bli uppringd för att boka en tid kan du välja en tid i bokningskalendern. Om bokningen via telefon skulle vara stängd för dagen kan du använda bokningskalendern för att välja tid och bli uppringd nästa vardag.
OM TJÄNSTEN
Vår samarbetspartner Ahum levererar och ansvarar för tjänsten personligt samtalsstöd. Alla du talar med har tystnadsplikt och följer allmänna sekretessregler vilket innebär att inga uppgifter om dig och ditt ärende lämnas vidare till försäkringsbolag eller annan tredje part. För mer information läs under Personuppgifter.
Så fungerar samtalsstödet som ingår i din försäkring
Oavsett om du har små eller stora problem kan du få hjälp genom Samtalsstödet. Läs om hur våra experter ger dig personligt stöd.
För dig med sjukvårdsförsäkring eller Bo kvar-försäkring
Med en sjukvårdsförsäkring eller Bo kvar-försäkring kan du få samtalsstöd på telefon med en jurist, ekonom, socionom, arbetsterapeut, ergonom, HR-konsult, hälsocoach eller psykolog. För dig som har medarbetaransvar finns även chefsstöd. Om du har sjukvårdsförsäkring kan du få tid för behandling hos läkare, psykolog, naprapat eller kiropraktor.
VÅRDNUMMER
0771 - 666 115Vardagar 08.00 - 17.00 Rådgivning, vårdförmedling och samtalsstöd
Får du våra nyhetsbrev?
Fyll i din e-postadress för att få vårt nyhetsbrev.
Läs mer om vår hantering av personuppgifter personuppgifter
Tyck till
Tack för att du hjälper oss förbättra vår webbplats!