Gör jobbintervjun till en dejt

Smarta steg för att få det jobb du vill ha kan vara små och lätta att ta. Med en bra och uppdaterad profil på LinkedIn och hos rätt rekryteringskonsulter ökar chansen att bli uppringd. Och blir du kallad till intervju - gör det till en trevlig dejt! Här berättar rekryteringskonsulten Jan Berkö hur du gör dig sökbar, sticker ut i mängden och blir attraktiv för nästa jobb.

Jan Berkö arbetar med chefsrekrytering på Bohmans Nätverk. Trots att han träffar massor av väletablerade chefer är det få som vet vad de vill göra i livet.

  • Att försöka kalibrera vad du tycker är viktigt för att du ska trivas i livet och på jobbet är en bra grund för en intressant LinkedIn profil eller cv, och för att kännas sympatisk i en arbetsintervju, säger Jan.

Han menar att de viktigaste frågorna du ska ha ställt dig innan du kommer på samtal är;

  • Hur gärna vill jag ha det här jobbet, och varför vill jag ha det?

Mycket kortfattat handlar Jans arbete om att försöka förstå vad kunderna behöver, göra research och hitta kandidater till tjänsten som ska tillsättas. Han träffar väldigt många kandidater. När han hittar en kandidat blir det en kortare telefonintervju, följt av en till två längre personliga möten.

  • Många pratar mycket om sig själva och hur bra de är. Det fungerar inte på en dejt och det fungerar inte på en anställningsintervju, säger han. För att bli intressant är mitt grundtips; Fokusera mindre på dig själv och mer på uppdraget! Du visar dig intresserad av jobbet genom att vara påläst, ställa många frågor, lyssna och öppna upp för samtal, menar Jan.

Han förvånas över att så många inte läser på ordentligt om företaget och om hur det går för företaget innan de går på en anställningsintervju, trots att mycket information finns på deras webbsajt eller hittas med lite googling.

  • Det är ju det mest uppenbara sättet att visa att du är intresserad av jobbet, vilket är det som är viktigast att övertyga mig om, påpekar Jan.

2019 är det enligt Jan en fråga som ”hänger i luften i varje anställningssamtal” inom marknadsföring och kommunikation, nämligen: Och hur digital är du då?

  • Därför är det klokt att fundera över om du har din digitala ”stämpel i passet”. Har du inte det så borde du kanske skaffa det genom att gå en kurs, helst på någon skola med högt anseende, som Berghs eller Hyper Island, menar han.

Bohmans Nätverk har en databas med över 50 000 kandidater, inom marknad, pr & kommunikation, tech och affärsutveckling.

  • Där tittar vi först. Vi masserar verkligen nätverket. Men kollegornas personliga nätverk är också viktiga. Varje vecka går vi igenom alla våra uppdrag ihop. Nästan alltid kan vi tipsa varandra om kandidater för olika uppdrag som vi träffat för liknande uppdrag, säger han. Sedan söker vi ju på LinkedIn förstås. Det är viktigt att ha en bra profil och cv på LinkedIn, allting annat är konstigt 2019, avslutar Jan.

Bohmans lägger även upp alla sina arbetsannonser på sin webbsajt och på sitt LinkedIn konto.

Jan menar att det är relativt lätt att skriva skapa en bra profil och cv på LinkedIn.

  • Till att börja med ska du ha en bra bild som är lite corporate, inga semesterbilder, inskärper han. I profilen vill jag förstå vad personen kan och vill jobba med. I cv:t vill jag ha kort om varje jobb, säg fem till sju rader; Om vad man åstadkommit och vilket ansvar man haft. Jag vill få känslan; Aha, det här kan den här personen få att hända, säger han. Det kan vara på engelska eller svenska. Engelska exkluderar ingen, så det är kanske bättre, men å andra sidan skriver inte alla så bra på engelska. Då är det bättre med svenska, avslutar han.

Det är sällan som Jan ber om ansökningsbrev. På Bohmans kandidatdatabank går det att registrera sig med bara cv:t

  • Ibland ber jag mina sökande skriva ett mejl om varför de vill ha jobbet och varför de skulle vara bra för det, säger Jan.

Han vill däremot se ett ambitiöst cv, efter samma princip som LinkedIn profilen, men mer utförligt och gärna med ett porträttfoto.

  • Jag vill att cv:t ska ha en inledning med en summering av; Det här har jag gjort mest och det här är jag bäst på. Sedan vill jag ha lite längre om alla arbetsplatser än på LinkedIn, säg tio till 15 rader, där du beskriver vad du gjorde och åstadkom på olika jobb och i olika projekt. Ifall du har haft många uppdrag så beskriver du bara de som är relevanta för jobbet du söker, de andra kan du kort bara nämna.

Jan påpekar att särskilda ”claims to fame”, det vill säga bedrifter eller omnämnandet du är stolt över, kan nämnas även om de inte utgjorde någon större del av ett arbete eller är relevanta för det jobb du söker.

Nu handlar ju dejtning om att båda ska gilla varandra. För att byta jobb tycker Jan att du ska känna dig säker på att du får bra chefer och en bra arbetssituation.

  • Ta gärna referenser på cheferna, säger han. Sätt lite press på frågor om handledning och chefsstöd för att få både rekryteraren och arbetsgivaren att beskriva arbetskulturen. Det visar bara att du är intresserad. Och om det känns fel, så hoppa av processen, för annars blir det bara tråkigt på sikt, avslutar han.

Läs också

Hälsoportalen

Den här webbplatsen är en portal för dig som har eller funderar på att skaffa Länsförsäkringars sjukvårdsförsäkring eller Bo kvar-försäkring. Här kan du bland annat få reda på mer om försäkringen, få svar på vanliga frågor, eller ta del av digitala hälsoprogram.