En tidigare artikel handlade det om vikten av att be varandra om hjälp i utmanande situationer. Att kunna ställa upp för varandra är en del av ett fungerande samarbete. I en stressad arbetsmiljö är det lätt att man börjar se om sina egna intressen först istället för att se till gruppens bästa.
I ett experiment som kallats ”From Jerusalem to Jericho” lät man präststudenter hålla ett föredrag om “den gode samariten”. De som arrangerade experimentet hade placerat ut en man utanför föreläsningslokalen som spelade skadad. Präststudenter vet att man bör vara hjälpsam som präst och dessutom hade de just fått hålla ett föredrag på ämnet. Experimentet visade att det som avgjorde om de stannade och hjälpte till var hur bråttom de hade. Av dem som hade bråttom var det endast 10 procent som hjälpte till. Av de som hade mer tid var det 63 procent som stannade och hjälpte mannen. Hur du beter dig påverkas såklart av den miljö och den situation du är i. Och kom ihåg att du är en viktig del av dina kollegors miljö.
En viktig del av att skapa ett bra samarbete och en positiv arbetsmiljö utgörs av bra och öppen kommunikation medarbetare emellan. En förutsättning för att ge varandra fungerande feedback är att man känner varandra, är öppen med varandra och kan berätta något om sig själv, att man blir lyssnad på och känner sig förstådd. Ett gripande filmklipp från dansk tv belyser vikten av att hitta gemensamma nämnare mellan människor. Se klippet här:
Ett grundläggande mänskligt behov är att få uppmuntran, uppskattning och social uppmärksamhet. Det mest effektiva sättet att få någon att göra förändringar är att bekräfta och uppmuntra när någon gör något på ett önskat sätt. Man brukar tala om att man behöver bygga upp ett förtroendekapital för att kunna ge korrigerande feedback. En tumregel är att fungerande relationer behöver fem gånger mer positiv än negativ kommunikation.