Så går du från snabba glädjekickar till hållbart välmående

Vi kan spela tv-spel i timmar men inte ha fokus nog att arbeta med en teoretisk uppgift längre än en kvart. Vi har svårt att se en hel film utan att skrolla med mobiltelefonen. Vi kollar sociala medier eller inboxen när vi stannar för ett rödljus. Uttråkning håller på att bli en slags fobi i vårt moderna liv. Hur kan vi balansera denna naturliga ingrediens i livet på bästa sätt för att kunna må bra och vara produktiva?

Homo sapiens ”den visa människan” har funnits på jorden i cirka 200,000 år. Under cirka 190,000 av dessa år har vi varit jägare och samlare. Vi är skapta för att överleva på en savann där det rådde brist på socker, information och kontakter och hjärnan är formad att belöna jakten. Så hur blir det för oss när vår hjärna knappt förändrats men miljön gått från brist till överflöd?

Dopamin är den kemiska substans som ska guida oss till vad vi ska ha fokus på, vad som är viktigt nog. Substansen ska utsöndras när vi har något åtråvärt i sikte och spruta ut tills vi fått vad vi vill ha. Då ska i stället nivån sänkas så att vi inte nöjer oss utan hela tiden strävar efter mer.

Idag flödar informationen snabbare än vår hjärna mäktar med och för att spara energi väljer hjärnan ofta det som ger snabba kickar med minst energi. Att tänka och göra mentalt ansträngande saker vill den gärna smita undan ifrån och kan vi fly in i något lättsmält flöde väljer den gärna det. Vi skjuter lätt upp saker som är oklara eller komplicerade för något som kan bockas av och ge snabb tillfredsställelse. Även om det inte alltid är det långsiktigt bästa. Att alltid göra det man vill istället för det man borde är sällan en långsiktigt lyckad livsstrategi. Här kommer därför några råd för att ta dig från kortsiktig lycka till mer långsiktigt hållbart välmående.

1 – Bli medveten om snabba kontra långsiktigt hållbara glädjekällor

De snabba dopaminkickarna är exempelvis choklad, spel på telefonen, sociala medier, kolla Bitcoin-kursen, medan de mer långsiktiga är en promenad i solen, fysisk träning, musiklyssnande eller att lära sig något nytt.

2 – Att samla snabba kickar bygger ingen bra grund

Vår biologi strävar efter jämnvikt och ju högre dopamintopp desto lägre dopamindipp. Efter en kick är det lätt att känna sig låg efteråt och då sträva efter nästa kick. Denna gång behövs ännu mer för att ge samma effekt. Med andra ord är dopaminet inte tillförlitligt i strävan efter långsiktigt välbefinnande eftersom det bara driver motivationen att vilja ha mer.

3 – Arbeta på att låta utförandet bli belöningen

Vid ett experiment delade man ut guldstjärnor till barn som målade teckningar. Resultatet blev att barnen tyckte mindre om att måla teckningar. Att de belönades efteråt förtog en del av aktivitetens eget belönande. Försök att få aktiviteten belönande i sig i stället för att belöna dig efteråt.

4 – Rensa bort och fokusera på grundaktiviteten

Idag har vi en tendens att inte bara se en serie, utan toppa med lite slösurfande, glassätande och kanske chattande. Samma sak när vi tränar och behöver bästa spellistan, kaffe och en energidryck. Lager på lager av dopaminkällor kan göra att vi ej uppskattar grundaktiviteten utan dessa tillägg.

5 – Påminn dig om att det är lättare att fortsätta än att börja

Man tänker ofta att man måste vara motiverad för att börja med något som verkar svårt och inte ger omedelbar glädje. Men ofta kommer motivation av att man börjat. Är det trögt att komma i gång så påminn dig om att det är lättare att göra en sak när du redan börjat.

Om författaren:

Gabriella Svanberg är specialist i neuropsykologi och har lång erfarenhet som mindfulnessintruktör, föreläsare och konsult. De senaste åren har hon jobbat med stresshantering, chefsstöd och teamutveckling och skräddarsyr gärna koncept för att skapa de bästa förutsättningarna för hållbarhet för såväl individ som team. I sin avhandling impelmenterade och forskade Gabriella på Acceptance & Commitment Therapy (ACT) inom sluten missbruksvård. Läs mer om Gabriella hos vår hälsopartner Healthcompetence
Gabriella Svanberg

Håll dig frisk med våra försäkringar

Visste du att du har tillgång till flera hälsofrämjande tjänster med vår sjukvårdsförsäkring och Bo kvar-försäkring? De består bland annat av en hälsoprofil, KBT-baserade hälsoprogram och samtalsstöd – som hjälper dig att hålla dig frisk och må bra.

Läs mer om sjukvårdsförsäkring

Läs mer om Bo kvar-försäkring

Fler artiklar på ämnet

Får du våra nyhetsbrev?

Fyll i din e-postadress för att få vårt nyhetsbrev.

Läs mer om vår hantering av personuppgifter personuppgifter

Tyck till

Skulle du rekommendera den här sidan till en vän eller kollega?

Tack för att du hjälper oss förbättra vår webbplats!

Hälsoportalen

Den här webbplatsen är en portal för dig som har eller funderar på att skaffa Länsförsäkringars sjukvårdsförsäkring eller Bo kvar-försäkring. Här kan du bland annat få reda på mer om försäkringen, få svar på vanliga frågor, eller ta del av digitala hälsoprogram.