Vårt samtal är tänkt att handla om hur du som chef och ledare ser till att de medarbetare som du ansvarar för inte får stressrelaterade besvär. Men Mikael börjar i andra ändan, med att förklara att det är individen som har ansvar för sin stress.
– Många av mina klienter klagar över dåliga chefer och arbetssituationer. Jag är hård och tydlig med att stressen handlar mer om dig än om arbetet, säger Mikael. Det är du som tar på dig för mycket, inte har förmågan att sätta stopp och därför inte får tillräcklig med tid för återhämtning, avrundar han.
Att ansvaret för osund stress är personligt är Mikaels grundläggande förhållningssätt. Därför är det lite förvånande att Mikael hållit föredraget ”Så upptäcker och förebygger du stressrelaterad ohälsa – verktyg och konkreta strategier” på konferensen Hälsofrämjande Arbetsplatser 2018. Särskilt när han själv är snabb med att framhålla att han egentligen inte tror så mycket på enkla verktyg för att förebygga psykisk ohälsa på arbetsplatser.
– Enkäter fyller visserligen en funktion för att ge ledningen en uppfattning hur bra cheferna klarar sina arbeten. Men de är ett akademiskt verktyg som inte gör någon nytta om de inte används just för att sätta press på cheferna. De ska känna sig tvingade att känna av och ta ansvar för hur deras medarbetare mår, säger han.
Att många chefer och mellanchefer inte tar det ansvaret ser Mikael återkommande exempel på. Han menar att det är relativt vanligt att chefer ger medarbetare uppdrag och mål som de inte riktigt förstår eller upplever som rimliga, utan att visa på vägen för hur de ska kunna uppnås. Det är särskilt vanligt inom sälj, menar han.
– Det får många att känna att de inte duger, fastän de gör ett bra jobb. En sund person går därifrån, söker sig nytt jobb. Då tar man ansvar för att inte bli kvar och nötas ned, säger han.
Överlag menar Mikael att många arbetsgivare har ett alltför ensidigt fokus på fysiska aktiviteter när de ska hjälpa och inspirera medarbetarna till bättre hälsa.
– För chefer ska det vara lika självklart att uppmuntra till att ta stresshjälp som till att komma igång och motionera. Egentligen borde alla få några timmars konsultation om året kring sin psykiska hälsa. Alla människor kämpar. Alla människor har problem. Det är en tuff miljö där ute, avslutar han.
Att medarbetare arbetar i några år och sedan går vidare menar Mikael är ett kvitto på att man har en sund arbetsmiljö och bra ledarskap. Det gäller särskilt för mindre företag.
– I min värld handlar det alltid om personlig utveckling. Det är där hälsan sitter, säger han. Samtidigt innebär det att de flesta så småningom slutar, eftersom de vill vidare i utvecklingen, mår bra och är attraktiva på arbetsmarknaden. Alla kan inte bli chefer, framförallt inte i mindre organisationer. Det här är ett dilemma. Satsar man på personalen så slutar de så småningom, avslutar han.
Här följer Mikaels råd för en mer hälsosam arbetsmiljö.
Visste du att du har tillgång till flera hälsofrämjande tjänster med vår sjukvårdsförsäkring och Bo kvar-försäkring? De består bland annat av en hälsoprofil, KBT-baserade hälsoprogram och samtalsstöd – som hjälper dig att hålla dig frisk och må bra.
Får du våra nyhetsbrev?
Fyll i din e-postadress för att få vårt nyhetsbrev.
Läs mer om vår hantering av personuppgifter personuppgifter
Tyck till
Tack för att du hjälper oss förbättra vår webbplats!