Ny app ska göra vårdtjänsterna bättre

Från april och tre månader framåt kommer drygt 50 klienter som går till psykolog på SOS International i Göteborg kunna följa sina behandlingar på en mobilapp. De kommer då att ha bokningar, övningar, faktamaterial och möjligheter till självskattningar samlat i telefonen. Successivt ska allt fler som får behandling genom sin sjukvårdsförsäkring kunna använda appen.

– Verktyget gör det lättare för klienterna att hålla koll på sina behandlingsplaner och att själva vara aktiva i sin behandling, säger psykologen Rasmus Linde på SOS Internationell. Nu utvecklar vi det för klienter som går till psykolog hos oss. I nästa steg ska det användas för att underlätta och effektivisera behandlingar för personer som går till flera olika vårdgivare, säger han.

Rasmus sitter med i arbetsgruppen som utvecklar pilotprojektet. Han arbetar även med bedömningar och behandling av de som ringer in till SOS.

– Tack vare att vi arbetar tillsammans, Länsförsäkringar, psykologer och IT-utvecklare från Frisq Care, med att utveckla verktyget kan vi få till en plattform och app som fungerar på bästa sätt i verkligheten, för både behandlare och klienter, säger han.

Det blir en app med såväl information om mötestider, som hemuppgifter från psykologen och inläsningsmaterial där klienten kan följa sitt eget flöde i behandlingen. Verktyget kommer att utvärderas efter både vad det har för effekt för behandlingsresultatet och för kommunikationen mellan klient och psykolog.

Rasmus menar att appen på lite sikt kan bli ett effektivt verktyg för att trygga en evidensbaserad vård för Länsförsäkringars försäkringstagare. Närmast efter pilotprojektet vill han vara med och utveckla verktyget för att inkludera fler patienter och specialiteter.

– Jag ser hur vi kan använda detta även kring andra behandlingar som SOS nu och i framtiden levererar. SOS har en vision att bli mer digitala kring alla hälsotjänster. Med appen kommer vi kunna öka patientens delaktighet i sin behandling. Det här är framtiden! avslutar Rasmus.

De behandlingar som Länsförsäkringar erbjuder sina försäkringstagare ska hålla högsta kvalitet, vara evidensbaserade och lättillgängliga för dem. Länsförsäkringar samarbetar därför med vårdgivare för att utveckla verktyg och metoder att använda när man anser att det behövs.

Håll dig frisk med våra försäkringar

Visste du att du har tillgång till flera hälsofrämjande tjänster med vår sjukvårdsförsäkring och Bo kvar-försäkring? De består bland annat av en hälsoprofil, KBT-baserade hälsoprogram och samtalsstöd – som hjälper dig att hålla dig frisk och må bra.

Läs mer om sjukvårdsförsäkring

Läs mer om Bo kvar-försäkring

Gör hälsoprofilen

Får du våra nyhetsbrev?

Fyll i din e-postadress för att få vårt nyhetsbrev.

Läs mer om vår hantering av personuppgifter personuppgifter

Tyck till

Skulle du rekommendera den här sidan till en vän eller kollega?

Tack för att du hjälper oss förbättra vår webbplats!

Hälsoportalen

Den här webbplatsen är en portal för dig som har eller funderar på att skaffa Länsförsäkringars sjukvårdsförsäkring eller Bo kvar-försäkring. Här kan du bland annat få reda på mer om försäkringen, få svar på vanliga frågor, eller ta del av digitala hälsoprogram.